Wpisy autora: Guru-vakya

Narodziny i życie Tego, który się nie rodzi

N.S Rajaram, matematyk, były pracownik naukowy NASA, w książce Search for the Historical Krishna [Poszukiwania historycznego Kryszny] podjął ogromny wysiłek w celu ustanowienia historyczności Kryszny. Jednak ten, którego nam ukazuje, różni się od cudownego Kryszny, głównego bohatera Śrimad Bhagawatam (Bhagawatapurany) zamieszkującego serca i pogrążone w medytacji umysły swoich wielbicieli. Próby zobiektywizowania życia Kryszny po to, czytaj dalej »

Rama olśniewa tylko w powiązaniu z Kryszną

[Trzeci z serii artykułów na temat Balaramatattwy, będących fragmentami książki Circle of Friends {Krąg przyjaciół} autorstwa Swamiego Bhaktiwedanty Tripurariego, która wkrótce ukaże się w języku angielskim] Choć interesuje nas wyłącznie Balarama z Wradży, chcąc zrozumieć, jakie ma on znaczenie w zabawach w tym sielankowym miejscu, warto przyjrzeć się jego roli poza nim. Za wyjątkiem awatarów czytaj dalej »

Balaramatattwa

Drugi z serii artykułów na temat Balaramatattwy, będących fragmentami książki Circle of Friends [Krąg przyjaciół] autorstwa Swamiego Bhaktiwedanty Tripurariego, która wkrótce zostanie wydana w języku angielskim. W Laghubhagawatamrycie Rupy Goswamiego Balarama został skategoryzowany jako postać wajbhawaprakasia (vaibhava-prakāśa)  Kryszny. Dwuręki, trzymający flet pasterz Kryszna Gopala to swajamrupa (svayaṁ-rūpa), pierwotna forma Boga, zawierająca wszystkie jego pozostałe przejawy. czytaj dalej »

Balarama – narodziny sakhjabhawy

Pierwszy z serii artykułów na temat Balaramatattwy, będących fragmentami książki Circle of Friends [Krąg przyjaciół] autorstwa Swamiego Bhaktiwedanty Tripurariego, która wkrótce zostanie wydana w języku angielskim Sędziwa mistyczka Paurnamasi, obleczona w szafranową szatę[1], roztaczająca blask niczym księżyc w pełni (którego nosi imię), przybywa do Wradży w towarzystwie burleskowego chłopca-bramina Madhumangali, który podaje się za ucznia czytaj dalej »

Uttarajana a odejście duszy

Gdy słońce rozpoczyna swoją wędrówkę w kierunku północnym, ze snu budzą się dewy i tak zaczyna się ich dzień. Czas ten nazywany jest uttarajaną (uttarāyaṇa) – sześciomiesięczną północną orbitą słońca. Wspomina o niej ósmy rozdział Bhagawadgity w nawiązaniu do odejścia jogina z tego świata. Wypowiedziawszy się na temat czystego oddania (ananya-cetāḥ satataṁ yo māṁ smarati czytaj dalej »

Wymazać ego

W moich wykładach często przywołuję termin „wymazywanie ego” w odniesieniu do duchowych tradycji, które za cel swoich dążeń stawiają sobie transcendencję. Oznacza to, że jeśli dana tradycja duchowa nie opowiada się za wymazaniem ego – w transcendencję nie wnika. Czym jest jednak owe ego i dlaczego konieczne jest wymazanie go po to, by móc doświadczać czytaj dalej »

Równość i warnaśrama a transcendencja

  Warnaśrama zajmuje się etyką i moralnością, które nie stanowią właściwego życia duchowego. Przynależność do systemu warnaśramy  nie jest więc ostatecznym celem istnienia. Kiedy zależeć nam będzie na ustaleniu takiego celu, odrzucimy wiele rzeczy, mimo ich częściowej użyteczności na drodze do osiągnięcia go. Użyteczność warnaśramy polega na tym, iż promuje ona rozwój sattwy. Rozumiejąc naszą czytaj dalej »

Strona 1 z 1012345...10...Ostatnia »